Interne controle
Elk SVK moet beschikken over een behoorlijk werkend systeem van interne controle, aldus artikel 4,7° van het Erkenningsbesluit [1].
Interne procedures moeten schriftelijk worden vastgelegd en formeel bekrachtigd door de raad van bestuur, zodat ze tegenstelbaar kunnen zijn aan diegenen die ze moeten navolgen.
Voor een aantal procedures werden goede praktijkvoorbeelden opgesteld.
Hierin is bepaald wat voor de toezichthouder zeer essentieel/essentieel is en bijgevolg zeker terug te vinden moet zijn in de procedures en wat minder essentieel maar aan te bevelen is om op te nemen in de procedures.
Via onderstaande linken kan je de goede praktijkvoorbeelden terugvinden:
SVK - good practices bestellingen-aankopen.docx
SVK - good practices debiteurenbeheer - huurders.docx
SVK - good practices opvolging (huur)achterstal.docx
SVK - good practices inkomende facturen en betalingen.docx
SVK - good practices kas en liquiditeitenbeheer.docx
SVK - good practices loonadministratie en kostenvergoedingen.docx
SVK - good practices car-policy.docx
SVK - good practices procedure bescherming gegevens.docx
SVK - good practices voorraad en materiaalbeheer.docx
SVK - good practices procedure inhuurname.docx
In elk van de goede praktijkvoorbeeldenis respectievelijk in het rood en het geel aangeduid wat zeer essentieel en essentieel is.
Tot slot, alle aanpassingen aan de interne controleprocedures moeten worden gemeld aan de afdeling Toezicht.
_______________
[1] Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2012 houdende bepaling van de erkennings- en subsidievoorwaarden van sociale verhuurkantoren