Wat als mijn woning niet in orde is?

Als de woning die u huurt gebreken vertoont, kunt u een aantal stappen ondernemen die we hieronder verder beschrijven.

Wat kunt u eerst zelf doen als uw woning niet in orde is?

En wat moet u doen als u het probleem zelf niet kan oplossen?

 

 

Wat kunt/moet u eerst zelf doen?

Probeer het probleem altijd eerst samen met de verhuurder op te lossen.

Schrijf op wat niet in orde is

Als uw huurwoning volgens u niet in orde is, maak dan eerst en vooral een lijstje waarin u de gebreken opsomt. Als u in dit overzicht van vragen op een vraag "ja" antwoordt, gaat het om een ernstig gebrek.

Neem ook de kleinere gebreken op in uw lijstje en maak foto's van de gebreken.

Ga na wie de herstellingen moet doen

Ga voor elk gebrek na wie de herstelling moet uitvoeren: de verhuurder of uzelf. U moet hierbij rekening houden met de huurwetgeving en uw huurcontract.

Op de pagina uw rechten en plichten als huurder leest u meer over welke herstellingen voor de verhuurder en welke voor de huurder zijn.

Als u niet zeker weet wie de herstelling moet uitvoeren, kunt u advies vragen aan de woondienst of het OCMW in uw gemeente of aan de huurdersbond. Hou er wel rekening mee dat de huurdersbond een kleine bijdrage kan vragen voor haar advies.

Praat met de verhuurder

Signaleer het probleem zo snel mogelijk aan de verhuurder.

Als u de herstelling zelf moet uitvoeren, laat de verhuurder dan schriftelijk weten (per e-mail of aangetekende brief) hoe en wanneer u dit wilt doen. Vraag hem om zijn schriftelijke toestemming om de geplande werken uit te voeren.

Als de verhuurder de herstelling moet uitvoeren, breng hem dan schriftelijk op de hoogte van de problemen aan uw woning en vraag hem om de nodige herstellingen te doen. U kunt hiervoor Bestand deze modelbrief gebruiken. Voeg zeker een kopie van de foto’s van de gebreken bij de brief aan de verhuurder. Als de verhuurder niet reageert, stuur hem dan een herinneringsbrief. 

Spreek vervolgens met de verhuurder af op welke dag (of dagen) de herstellingen kunnen gebeuren. Zorg er voor dat de verhuurder de werken kan (laten) uitvoeren op de afgesproken dag (of dagen).

 

Wat als u het probleem niet zelf kan oplossen?

Als u er niet samen met de verhuurder uit geraakt dan kunt u 

Contact

Elke werkdag bereikbaar van 9 tot 19 uur.

Adres: 
1700 - Het gratis nummer van de Vlaamse overheid
Telefoonnummer: 

Meldpunt Woningkwaliteit voor de provincies Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant

Meldpunt Woningkwaliteit voor de provincies Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen